Tack så mycket socialdemokraterna!

Idag kunde man läsa i Aftonbladet att lss utredningen nu är klar och att man har bestämt att barn under 16år inte har rätt till någon Lss, utan deras vårdbehov faller under de normala föräldraansvaret. Jag behöver nog knappast gå in på vad jag tycker om detta då min ståndpunkt u frågan är glasklar, detta är våra barn och dessa ska det ej sparas in på. 

(null)


Jag vet att man inte skall ställa olika grupper i samhället mot varandra, men i denna situation blir det ganska frestande att göra det och nej man behöver inte vara rasist för att göra denna bedömning. Så spara detta hat kort åt någon som förtjänar det! 
Men Sverige har tydligen inte råd att hjälpa barn under 16år med LSS hjälp, men Sverige har råd att hjälpa 9000 vuxna män från Afghanistan? Och andra som kommer in i vårt land! Det skulle vara väldigt intressat att veta hur denna ekvation går ihop och det skulle vara väldigt intressant att faktiskt förstå hur dom som beslutar om detta tänker och hur dom kan sova gott på natten? Detta är något som jag aldrig kommer att förstå, men jag tycker att detta beslut är fel fel fel!  


Frågeställningen som ekar i mitt huvud , ska man öppna gränserna och hjälpa människor så skall det finnas ekonomi till det och inte skära ner på något så viktigt som LSS för att kunna finansiera hjälpandet. Man ska absolut inte ta från de svagaste i samhället, våra barn. 
Dock så verkar det vara mer en regel än ett undantag att ge sig på de svaga i samhället när det gäller Stefan Löven och hans rövarband, för rövarband är precis vad dom är då dom istället för att som rövarbandet i Ronja Rövardotter tog från de rika och gav till de fattiga, så tar detta rövarband från de svaga och ger till de starka! 

Detta ska inte bli en fråga om vad det kostar och hur mycket de måste sparas. Detta är en fråga om livskvalité för våra handikappade barn! 
(null)


Länk till artikeln hittar ni här: 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bKlXjv/lss-utredningen-klar-barn-under-16-ar-blir-av-med-stodet

Man har hitta otaliga artiklar om barn som är under 16år som får sin Lss indraget och lika ofta läser man om hur kommuner och försäkringskassa nekar de som verkligen behöver hjälp, vart är livskvalitén i dessa beslut? Ska ett barn under 16 år inte få ha någon livskvalité i sitt liv? Man kan faktiskt inte lägga allt på föräldraansvaret! 

Några artiklar i ämnet: 
https://www.expressen.se/nyheter/mamma-johanna-ingen-vet-hur-lange-min-son-far-leva/

https://www.svt.se/opinion/maria-persdotter-rbu-om-barnboenden-lss-och-assistans-for-barn

https://www.svd.se/nara-700-funktionshindrade-har-forlorat-sin-assistans

Det behövs inte någon större sökning på Google för att se att detta är ett problem, det kommer upp artiklar efter artiklar, det verkar liksom aldrig få ett slut! 

Ge barnen rätt till sin assistans, den frågan ska aldrig behöva diskuteras, utan i mitt Sverige ska det fungera som sådant, har man ett barn med någon form av handikapp så ska man få hjälp, utan att behöva bråka om det, det ska aldrig bli en fråga om pengar, detta är något som ska få kosta pengar, även dessa barn behöver få uppleva saker, som att åka och bada eller vad det nu kan vara, assistansen är deras livlina till livskvalité, snälla regeringen kapa inte vingarna på dessa barn! 

Istället för att dra in deras assistans, så kan man ju förbättra den som redan finns, att ta bort den helt är dessutom ett brott mot FN-barnkonvention. 

  https://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#short

(null) 






Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bondemamman.blogg.se

Följ med vår stora familj bestående av jag (Angelika),min sambo Emil och våra 5barn Moa,Ida,Alvin,Tilda,Alvin och minstingen Maija. Vi bor på en bondgård med allt vad det innebär, här får ni hänga med på allt mellan himmel och jord.

RSS 2.0