Mitt liv som sjukskriven!

Har nu varit sjukskriven i lite mer än ett år och det är inte som många tror, det är absolut inte lättsamt att vara sjukskriven, jag är inte sjukskriven för att jag är lat eller inte VILL jobba, jag är sjukskriven för att jag inte KAN jobba. 

"Gud,vad skönt att vara hemma "
När man som jag är sjukskriven och är öppen med det så är det som att människor tar sig friheten att tycka och tänka helt fritt ang detta, det är inte som att man får förståelse för hur det är och vilka problem man har som gör att en läkare faktist har sjukskrivit en. Får ofta kommentarer som "Gud va skönt att bara vara hemma, skönt att slippa jobba, hon måste vara lat" denna lista kan göras HUR lång som helst, varför inte istället  för att prova  trycka ner personen ännu mera, våga fråga hur det faktist är? Fråga om de finns något du kan göra för personen, jag lovar, det kan göra hela personens dag, att faktist bli sedd för den vackra personen man är och inte sin sjukskrivning eller andledningen till den! 

"Du ser ju inte sjuk ut, är du arbetsskygg? 

Man läser ofta hur människor som är sjukskrivna för psykisk ohälsa skäms för att berätta de, just för att de oftas inte syns utanpå kroppen, men när du träffar personen så har du ingen aning om vad de krävs för att ens kunna ta en kopp kaffe med dej, du vet inte vilket helvete personen går igenom och ändå anser du att du har rätt att ifrågasätta hur vida personen är sjuk eller inte? Är du där alla vakna nätter? Är du där när paniken kommer krypande i kroppen tills att den har tagit över hela din kropp, är du där när ångesten för att man glömt att köpa mjölk kommer, en ångest som sedan håller i sig i dagar ? Är du där när det blir  helt Svart och personen inte längre kan läsa, skriva eller förstå vad människor säger? 
Svaret är NEJ! 
När du träffar personen så har den en "bra eller bättre" dag och man han hålla ihop någorlunda för att kunna fungera som en normal människa, dagen efter när den oändliga tröttheten kommer och orken är borta igen, då är du inte där och ser det! 
Så snälla döm inte så fort. Om en person är sjukskriven så är de inte för att han eller hon inte vill jobba, tro mig man vill inget hellre än att komma tillbaka till livet, för detta är enligt mig inget liv!! 
Så snälla tänk efter, även de minsta obetydliga ord kan skada enormt!  (null)





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bondemamman.blogg.se

Följ med vår stora familj bestående av jag (Angelika),min sambo Emil och våra 5barn Moa,Ida,Alvin,Tilda,Alvin och minstingen Maija. Vi bor på en bondgård med allt vad det innebär, här får ni hänga med på allt mellan himmel och jord.

RSS 2.0