Le och Vinka.

Har haft några funderingar under denna vecka och många frågor har dykt upp. 

Varför ligger det så mycket skam i att må dåligt att man till varje pris låsas att allt är bra? 
Varför är det lättare att "klistra på" ett happy face, än att faktist visa att idag har jag en riktig skit dag? 

För om man tex har brutit ett ben, så får man ju ett gips och man försöker ju inte dölja det på något sätt, just för att det inte går, personer som har fysiskt ont som tex när man brutit ett ben, behöver aldrig skämmas över att dom har ont. 

Men varför ska människor som lider av någon form av psykisk ohälsa behöva ta emot samhällets förakt? Varför är man i mångas ögon inte sjuk om man lider av psykiskohälsa? 
Och vad ger en annan människa rätt att klaga och ha en åsikt om någon annans sjukdom? 

För JAG vet att det är INTE bara att bita ihop och sluta känna efter. 

JAG vet också att om man väljer att ignorera kroppens singnaler och köra på som vanlig så kommer det att sluta illa, din kropp kommer att säga ifrån på ett mer eller mindre kraftfullt sätt. 

Min psykiska ohälsa handlar inte bara om " att inte må bra" eller "känna sig lite nere" 
Jag lever i en grå zoon, ingenting, då menar jag verkligen ingenting känns längre roligt, en ständig "trötthets" känsla i kroppen. Att vakna och somna men en ständig oros känsla i kroppen och denna förföljer mej under dygnets alla vakna timmar. Att börja fundera om livet är värt att leva om man ska må så här. Att inte kunna koncentrera sig, att inte kunna följa en diskution eller läsa en bok eller titta på Tv, inget får mig att slappna av, att ständigt vara på helspänn har resulterat i att jag har ständigt huvudvärk och ont i alla kroppens leder. 

Så den som påstår att folk som lider av psykisk ohälsa inte är sjuk eller att det är bara att rycka upp sig och hitta på lite roliga saker har ingen aning om hur det är, den personen har aldrig själv upplevt det och har man inte själv varit där så kan man i sin vildaste fantasi ej föreställa sig hur det är!! Då har man heller inte rätt att döma och klanka ner på den personen! 
Du vet faktist inte vad han/hon går igenom för att komma tillbaka till de vi kallar livet! 

Tack för ordet! 
❤/ A 

Amanda CL
2017-03-13 @ 21:31:02
URL: http://amandacarlberg.se

så bra och klokt skrivet!
Jag lider av psykisk sjukdom, har gjort det länge började så smått när jag gick i femman, sen blev det mer och mer konstant och ja mycket har hänt. Jag mår bättre än jag gjort på flera år, är mest bara det att efter en stor operation i november så trodde jag att jag kunde köra igång igen men varken kroppen eller hjärnan ville...
Som tur är kan jag hantera mitt mående (oftast) för att jag har lärt mig det under alla dessa år.

Nu blev det en kort berättelse om mitt liv :P

kram på dig!

Svar: Skönt att du för det mesta klarar av att hantera ditt mående, äter du någon medicin? Ingen fara, det är roligt att läsa om hur det är för andra och jag tror att man kan lära sig mycket genom att lyssna på vad andra som varit i samma sitts har att säga! Tack för att du vågar dela med dej! Kramar till den oxå ❤
Angelika Eriksson




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bondemamman.blogg.se

Följ med vår stora familj bestående av jag (Angelika),min sambo Emil och våra 5barn Moa,Ida,Alvin,Tilda,Alvin och minstingen Maija. Vi bor på en bondgård med allt vad det innebär, här får ni hänga med på allt mellan himmel och jord.

RSS 2.0