Mimayin dze pa Cilpa

Namn : Mimayin dze pa Cilpa

            Till vardags kallas hon för Cilpa. 

Född:  2014-12-16 

Ras:     Tibetansk Mastiff 

Kön:     Tik

Färg:    Black and tan 

Speciella egenskaper: 
En mycket lugn hund med ett stort hjärta. Är man stor måste man vara snäll. 

Det bästa hon vet: 
att gå på promenad och springa lös, mysa i soffan med barnen, hålla koll på familjen. Har ett alldeles särkilt band till sin människovalp Alvin, dessa två är oskiljaktiga, äkta kärlek! 

Det absolut värsta hon vet: 
Att bli lämnad ensam, samt att bli borstad. 

Bästa maten : 
Den bästa maten får man av lillhusse.

Hur hon kom till oss:
Jag har länge funderat på att skaffa en Sk boskapsvaktarhund, har varit och kollat på olika raser genom åren, men det många uppfödare sa var att man med en sånna typ av hund fick välja om man ville att den skulle vara en boskapsvaktare eller en familjehund, detta eftersom att valpen i tidigt stadium måste präglas på de djur den ska vakta. Det gick i deras ögon ej att kombinera detta. Så en kväll satt jag och googlade på boskapsvaktarhundar och där under en flik dök Tibetansk Mastiff upp och jag började läsa. 

Ju mer jag läste om rasen ju mer insåg jag att detta är hunden jag så länge sökt, som av en händelse så kollade jag på blocket och där hade en uppfödare en annons om valpar, jag funderade fram och tillbaka innan jag ringde.

Jag ringde uppfödaren på Mimayins kennel en jätte trevlig dam, hon förklarade att hon hade en tik kvar som var ca 6 månader och hon beskrev rasen för mig, jag bestämde mig för att vi skulle köpa henne. 

Vi bestämde en dag som vi skulle komma ner, uppfödaren bor nämligen i Stockholm och vi i Jämtland. 

Kl 4 på morgonen packade vi in oss hela familjen för att åka och hämta vår nya familjemedlemmen. 
Ca kl 12 var vi framme och eftersom att vi inte riktigt hittar så ringer jag åter till uppfödaren och talar om att vi är framme straxt, hon blev nog ganska förvånad över att vi överhuvudtaget kom, hon förklarade vägen och vi svänger in på gården. 

Vi kliver ur bilen och hör hundarna skälla från hundgården en bit ovanför där vi parkerat vår bil, uppfödaren som heter Asta kommer ut och hälsar oss hjärtligt välkomna och vi går in i huset och fikar och hon berättar mer om rasen och allt mellan himmel och jord. 
Vi skriver klart alla papper mm och efter en stund så hämtar hon in valparna. 

Det var två valpar kvar, en hane som hon skulle behålla han heter Orvar och en tik, det är våran Cilpa. 
Det var kärlek vid första ögonkastet, även om barnen gärna tagit med båda hem. 
Mina barn är vana att vara med djur och är därför inte de minsta rädd, dom myser med hundarna som att dom känt varandra hela livet, Asta tycker att de märks att mina barn är vana med djur. 
Lyckan infinner sig då dom får ta varsin hund och gå ut. 
Vi lastar in allt i bilen och säger hejdå och börjar vår resa hem igen. 



Liten blir stor
Den vackraste
På väg hem
Cilpa och Moa träffas för första gången
På väg hem med min nya kärlek
Kärlek



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bondemamman.blogg.se

Följ med vår stora familj bestående av jag (Angelika),min sambo Emil och våra 5barn Moa,Ida,Alvin,Tilda,Alvin och minstingen Maija. Vi bor på en bondgård med allt vad det innebär, här får ni hänga med på allt mellan himmel och jord.

RSS 2.0