Tragedi

Så händer det som inte får hända, på juldagen 2014 så blir jag uppringd av en gemensam bekant till mig och min syster, samtalet är kort " har du pratat med din syster idag"? Svaret blir då nej jag pratade med henne igår och då verkade allt bra. Hon berättar att det har varit en brand i huset där min syster bor. 


Detta är lokal tidningen skriver : 

"23-årig kvinna anhållen för grov mordbrand

En brand utbröt i en lägenhet på Frösövägen vid lunchtid på juldagen. En 23-årig kvinna misstänks ha tänt på lägenheten har efter förhör anhållits för grov mordbrand.
Larmet inkom till SOS 11:54 på juldagen. Det ska enligt anmälan brinna i en lägenhet på Frösövägen i Östersund.

Räddningstjänst har just kommit till platsen och har enligt inre befäl lyckats släcka branden. För närvarande håller man på att söka igenom lägenheten.

Uppdatering 14:40

Ingen person ska ha kommit till skada i branden som misstänks vara anlagd.

En 23-årig kvinna har gripits av polisen och misstänks ha anlagt branden i lägenheten. Kvinnan greps odramatiskt, utomhus, på Frösön.

Efter förhör kommer åklagare besluta om kvinnan skall anhållas eller släppas på fri fot.

Lägenheten som branden startat i är avspärrad i avvaktan på polisens tekniker.

Uppdatering 15:50

Åklagaren har efter förhör beslutat att anhålla den misstänkta kvinnan för grov mordbrand."

Eftersom att dom av förklarliga skäll har plockat av min syster telefonen så kan jag inte få kontakt med henne, jag börjar då ringa runt till polisen,häktet och psyk men pga sekretess och att hon är över 18år och därmed anses som myndig får inga uppgifter lämnas ut till mig. I mellandagarna får jag reda på genom min systers godeman att hon befinner sig i Sundsvall på rättspsyk och efter mycket ringande till olika avdelningar mm så får jag äntligen tag på henne. 
Vi börjar prata om de som hänt och hennes förklaring till mig då var att hon hade tänt ljus och druckit te och så hade ljuset ramlat i sängen och de hade börjat brunnit och då fick hon panik och sprang ut, jag köpte inte riktigt denna historia men valde att inte säga något där och då. 

Min syster blir kvar i Sundsvall ca 2 månader, en rättspsykiatrisk undersökning görs och man bedömer då att hon inte är psykiskt sjuk,sen förflyttas hon tillbaka till Psyket i Östersund och där bedömer man att hon är så pass frisk att hon ska klara av att bo på ett boende igen och man fixar en ny lägenhet till henne på ett annat boende, allt är ganska bra till en början, men sen börjar det om igen, hon sticker från personalen och börjar driva på stan igen. 

Några månader senare får jag ett samtal från psyk, får då veta att hon åter igen är inlagd på psyk i Östersund och att hon ska förflyttas till Sundsvall i väntan på rättegången då det nu kommit ett till ärende, detta hade jag ingen aning om. 

Senare den veckan ringer min syster mig och jag passar då på att fråga vad som hänt, hon säger då att det ska bli en till rättegång för att hon råkat puttat en personal på boendet så hon ramlade och dom har nu anmält henne för misshandel och att hon får vara kvar i Sundsvall på rättspsyk tills rättegången varit. 

Ringer upp hennes advokat för att höra hur det går och när rättegången ska vara och vad han tror att det blir för dom, nu när det tillkommit en misshandel också, han informerar då mig och att det rör sig inte om en misshandel utan det rör sig om en till mordbrand och att han ska begära en ny rättspyskriatiskundersökning, men i väntan på denna får hon vara kvar, men han skulle göra allt för att få det till vård istället för fängelse. 

Det görs en ny undersökning och denna visar att hon är psykisksjuk vid tillfället var psykisksjuk. 
Och hon får sitta kvar i Sundsvall i väntan på rättegången. 




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bondemamman.blogg.se

Följ med vår stora familj bestående av jag (Angelika),min sambo Emil och våra 5barn Moa,Ida,Alvin,Tilda,Alvin och minstingen Maija. Vi bor på en bondgård med allt vad det innebär, här får ni hänga med på allt mellan himmel och jord.

RSS 2.0